Saalbach i Hinterglemm to dwie miejscowości położone blisko siebie. To one tworzą gminę Saalbach-Hinterglemm. Gmina położona jest w kraju związkowym Salzburg, w powiecie Zell am See, na wschodnim krańcu Alp Kitzbühelskich.
Do dyspozycji turystów jest 90 km najlepszych linii i tras rowerowych. To największy bike region Austrii. Są tutaj trasy o różnym poziomie trudności. Od tras flow przez enduro po dh - każdy znajdzie tu coś dla siebie. Zero podjazdów. Do dyspozycji są ultranowoczesne wyciągi rozlokowane na 7 szczytach. Nowoczesne kolejki linowe zabiorą Cię komfortowo na każdą z tras.
Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn to rowerowy raj, gdzie można poczuć niepowtarzalny alpejski klimat.
Trasy rowerowe
Podczas pierwszego dnia w Austrii całkiem przypadkiem pomyliliśmy kolejki. Pierwszą trasą jaką mieliśmy w planie była Panorama Trail (niebieska). Jednak zamiast wsiąść w Kohlmaisbahn udaliśmy sią kolejką Schattberg X-Press na szczyt Schattberg Ost o wysokości 2018 m n.p.m. Takim oto sposobem pobyt w Austrii rozpoczął się od tras czerwonych.
X-Line
Po dojechaniu na szczyt wjeżdżamy na czarną trasę X-Line. Początek X-Line to łącznik do kolejki Schattberg Sprinter. Niech nie zniechęci Cię kolor trasy. Właściwa część (trudna) X-Line zaczyna się mniej więcej dopiero od rozjazdu na trasę fAIRy Line. Początek X-Line to trasa flow przede wszystkim z piękną panoramą i kilkoma rockgardenami oraz stolikami.
Druga część X-Line to już freeridowy klimat z przeszkodami i korzeniami.
Cała trasa ma długość przekraczającą 6 km i różnicę wysokości wynoszącą 1025 m.
fAIRy Line
Trasa bardzo podobna do Panorama Trail lecz z większą ilością stolików.
Warianty
- Wariant 1: Początek X-Line, wskakujemy do Schattberg Sprinter i wjeżdżamy na Schattberg West (2096 m n.p.m.) do trasy Hacklberg Trail.
- Wariant 2: Początek X-Line, mijamy Schattberg Sprinter i jedziemy w dół do wjazdu na fAIRy Line. Po przejechaniu fAIRy Line nie musimy kontynuować X-Line. Możemy wrócić kolejką Schattberg X-Press II na Schattberg Ost.
- Wariant 3: Jedziemy całą czarną trasę X-Line do końca. Powrót przez kolejki Schattberg X-Press I i Schattberg X-Press II na Schattberg Ost.
Sheepy Hollow-Line
To nowa linia oddana do użytku w 2023r. łącząca szczyt Schattberg West z Schattberg Ost. Można tym łącznikiem wrócić do początku trasy X-Line. Przyjemny flow trail. Uwaga na włochatych przyjaciół podczas zdjazdu w dół.
Hacklberg Trail
Jeśli miałbym wskazać najlepszą trasę w Saalbach Hinterglemm to byłby to właśnie Hacklberg Trail. To naturalna i płynna trasa. Wjazd na szlak zaczyna się tuż obok górnej stacji wyciągu Westgipfel. Bardzo łatwo osiągnąć tutaj duże prędkości. Znajdziemy tutaj bandy, małe dropy i miejsca gdzie można złapać trochę czasu w powietrzu. Łagodne nachylenie sprawia, że zarówno początkujący jak i eksperci mogą czerpać przyjemność z trasy.
Warianty
- Kontynuujemy trasą Hacklberg Trail do kolejnego szklaku - Buchegg Trail.
- Po przejechaniu ok. 800 metrów odbijamy w prawo na czarną, trudną trasę Bergstadl Trail.
Bergstadl Trail
Czerna trasa ze spadkiem 486 metrów na dystansie 2,5 km. Bardziej alpejski szlak. Z kamieniami i licznymi korzeniami na końcu. Czasami wąski z zakrętami. Czasami płynny. Przede wszystkim jednak techniczny z trudnymi fragmentami. Tylko dla doświadczonych rowerzystów. Nie polecam dla początkujących.
Buchegg Trail
Trasa rozpoczyna się przy środkowej stacji kolejki Westgipfel. Płynny i stosunkowo łatwy szlak wijący się przez sielski krajobraz. Oferuje mnóstwo zabawy z licznymi małymi hopkami i bandami.
Po przejechaniu Buchegg Trail można kierować w dół. Po lewej stronie zobaczymy kolejkę 12er KOGEL I, która zawiezie nas na trasę Z-Line (wysiadamy w połowie trasy kolejki).
Z-Line
Z-Line to bardzo różnorodna trasa z pięknym widokiem na dolinę. Znajdziesz tu bandy, dropy, stoliki, korzenie, drewniane kładki i gigantyczne wallride-y. Idealne miejsce na świetne fotki. To całkiem szybka trasa, ale każdy trudniejszy element można objechać więc mniej doświadczeni rajderzy też będą czerpać z niej przyjemność.
Poniżej zobaczysz mój przejazd przez Z-Line.
Więcej filmów MTB znajdziesz na moim Youtube.
Po przejechaniu Z-Line można kierować się główną drogą: Saalbachpromenade w kierunku tras: Blue Line i PRO Line.
Na obie trasy wywiezie Cię kolejka Reiterkogelbahn.
Blue Line
Ta trasa została zaprojektowania z myślą o początkujących. Bardziej doświadczeni przy większych prędkościach też będą się dobrze bawić. Drewniane mostki i piękne widoki gwarantowane.
PRO Line
PRO Line to trasa, która daje niesamowicie dużo frajdy. Jest bardzo różnorodna. Charakterem przypomina trochę Trasy Enduro Srebrna Góra.
Wąskie leśne ścieżki, kamieniste fragmenty i elementy North Shore. Górna część jest bardziej techniczna. Dolna to przyjemne bandy, które można pokonać z większą prędkością.
Trasa PRO Line posiada także wariant Evil Eye Trail z elementami North Shore. Wariant ten przeznaczony jest jednak tylko dla profesjonalistów.
Po przejechaniu tych tras można udać się w dół doliny do kolejki Kohlmaisbahn I, która zawiezie nas na początek trasy Panorama Trail.
Panorama Trail
Jak sama nazwa wskazuje niezwykle widokowa trasa. Dla doświadczonych rowerzystów jest to trasa super flow, a dla nowicjuszy łatwa do pokonania.
Po wyjściu z kolejki przy ładnej pogodzie z górnej stacji rozpościera się fenomenalny widok na szczyt Birnhorn o wysokości 2634 m n.p.m.
Po dojechaniu do drogi gruntowe można skręcić w lewo i kierować się na trasę lub dalej kontynuować Panorama Trail
Przedłużeniem Panorama Trail jest Monti-Trail
Monti-Trail
Przyjazny dla początkujących szlak freeride dla wszystkich grup wiekowych. Dzięki swojej płynności i wspaniałemu widokowi na Saalbach Hinterglemm, jest również doskonały dla bardziej doświadczonych. Jest tu sporo zakrętów, szerokich łuków i małych elementów drewnianych.
Po przejechaniu Panorama Trail i Monti Trail można wrócić kolejką Kohlmaisbahn, aby udać się do łącznika Wurzel Trail, który zaprowadzi nas do Leogangu.
Wurzel Trail
Wurzel Trail razem z Asitz Trail to łącznik do Leogangu. Trasa prowadzi na wysokości ok 1800 m n.p.m. Jeśli chcesz zobaczyć niekończące się korzenie, piękne widoki i "bramę do Leogangu" to koniecznie wybierz te trasy. Wurzel Trail w drodze do Leogangu to wymagający podjazd głównie po korzeniach. Jeśli lubisz techniczne sekcje ta trasa z pewnością Ci się spodoba. Przez trudniejsze sekcje rower można bez problemu przeprowadzić.
Brama do Leogangu
Asitz Trail
Ta krótka trasa zaczyna się od dwóch trudnych zakrętów na początku,później krótkiego, ale płynnego zjazdu w środkowej części i końcowego podjazdu do górnych stacji kolejek w Leogangu.
Epic Bikepark Leogang
Epic Bikepark Leogang stał się jednym z najbardziej renomowanych bike parków w Europie dzięki temu, co ma do zaoferowania dla każdego - od początkujących do profesjonalistów. Jego legendarnymi atrakcjami są Riders Playground - obszar treningowy o powierzchni 10 000 m², trasa Hot Shots by GoPro - profesjonalna linia skoków zapewniająca dużo czasu w powietrzu oraz trasę Mistrzostw Świata i Pucharu Świata UCI - "Speedster" .
Poza sztandarowymi trasami Leogang oferuje mnóstwo linii zjazdowych.
Na rozgrzewką można zacząć od Steinberg Line by FOX.
Krajobraz jak z gry komuterowej.
Steinberg Line by FOX
5,4 km trasy flow z mnóstwem band. Idealna trasa do doskonalenia techniki jazdy w bandach. Swoim charakterem przypomina bardzo trasę: ROCKnRolla w Bielko-Białej. Spadek wysokości to 642 m. Później trasa przechodzi w trasę Hangman II.
Hangman II
Baaardzo szeroka trasa z równie szerokimi stolikami. Można na niej przesunąć granicę strachu trenując pokonywanie stolików. Możemy jechać Hangmanem II do końca lub obić w prawo na Steinberg Link.
Steinberg Link
Stenberg Link to łącznik do dolnej stacji kolejki Steinbergbahn I. Trasa pełna zakrętów i band.
Kolejką Steinbergbahn I wracamy na górę. Czas na Hangmana I.
Hangman I
2,3 km i 428 metrów spadku wysokości. Na tej trasie jest wszystko czego dusza zapragnie. Korzenie, kamienie, elementy north shore, ciasne zakręty i gigantyczne bandy. Trudniejsze elementy można bez problemu objechać. Na końcu trasa przechodzi w Hangmana II. Między Hangmanem I a Hangmanem II można odbić na czarną trasę Antonius Trail. Hangmana I szczególnie polecam. Jest bardzo urozmaicona i dużo się na niej dzieje.
Antonius Trail
Antonius Trail to wąski, jednościeżkowy, techniczny szlak. Wije się się przez kilka leśnych fragmentów. Jest na nim dużo wąskich, drewnianych kładek, ciasnych skrętów i fragmentów poprowadzonych na stromym zboczu. Miejscem na fajne fotki jest drewniana kładka w kształcie litery U poprowadzona nad wąwozem. Końcówka trasy to przejazd przez klimatyczny las. Jeśli nie masz lęku wysokości polecam! Po przejechaniu Antonius Trail wracamy Steinberg Line by FOX, Hangman II i Steinberg Link do dolnej stacji kolejki.
Teraz czas na crème de la crème Flying Gangster i Speedster.
Flying Gangster
3 km i 475 m spadku wysokości. Mnóstwo wallride-ów, band, hopek i stolików. Do tego przejazdy przez krótkie tunele. Do tego w pakiecie niesamowity widok na szczyt Birnhorn.
Speedster
Speedster to technicznie najbardziej wymagająca trasa. Sporo hopek, rockgardenów, dropów, ścianek, stolików. Niech nie zmyli Cię sekcja stolików w połowie trasy. Pod koniec czeka strogie dh, ostro w dół po korzeniach i kamieniach. Trasa bardzo wymagająca.
Na koniec Schwarzleo Trail i Knappen Trail.
Schwarzleo Trail i Knappen Trail
Coś dla fanów enduro. Ciasne, techniczne, naturalne ścieżki. Knappen Trail ma dodatkowo elementy North Shore.
Poza wymienionymi trasami są jeszcze Forsthof Trail, Bongo Bongo, Vali's Hölle, Hot Shots – fired by GoPRO, AlteSchmiede Trail, Flow Link orazMatzalm Trail. Ciężko jest objechać wszystkie trasy podczas jednej wizyty. Te czekają na swoją kolej przy kolejnej wizycie w Austrii.
BIG-5 Bike Challenge
Kupujesz karnet i realizujesz wyzwanie BIG-5 Bike Challenge. Zdobywasz 5 szczytów z pomocą 6 gondoli w ciągu jednego dnia. To 60 km ekscytujących tras i 5000 m zjazdów.
Kolejność gondoli dowolna:
- Steinberg lift / Asitz lift (Leogang)
- Schattberg X-Press (Saalbach)
- Schattberg Sprinter (Saalbach Hinterglemm)
- 12er Kogel lift (Hinterglemm)
- Reiterkogel lift (Hinterglemm)
- Kohlmais lift (Saalbach)
Joker Card
Specjalna karta Joker Card uprawnia codziennie do dwóch darmowych wjazdów gondolami z rowerem oraz uprawnia do 20% zniżki na pozostałe karnety.
Dodatkowo jeśli będziecie wybierać się do Saalbach szukajcie noclegu u partnerów Joker-Card. Otrzymacie ją za darmo w cenie noclegu.
Dzięki Joker Card w Saalbach-Hinterglemm otrzymujecie gratis nielimitowane wjazdy bez roweru dowolną kolejką (jeśli interesują Cię wędrówki piesze) oraz 2 razy dziennie wjazd z rowerem.
Imienne karty otrzymujecie przy meldunku. Dwa zjazdy to ok 1-1.5h zabawy więc to oczywiście zachęta by kupić kolejne bilety. Dzięki niej dostaniecie 20% zniżki na karnet.
Dodatkowo możecie korzystać z wycieczek z przewodnikiem, komunikacji w dolinie, atrakcji dla dzieci, basenu, kortów tenisowych czy minigolfa. Jest tutaj 400km tras pieszych i 400km tras rowerowych. Także Saalbach Hinterglemm oferuje sporo rodzinom z dziećmi.
Jaki rower?
Zdecydowanie rower z pełnym zwieszeniem. Najlepiej jeśli będzie to rower enduro, ale jak pokazuje przykład mojego Habita - trailówka też da radę. Choć nie ukrywam więcej skoku by się czasami przydało. W 2021 roku miałem jeszcze założone dętki. W 2023r. po wzmocnieniu kół i zalaniu ich mlekiem to zupełnie inna jazda.
Niestety w Austrii sporo jest tarki. Trasy nie są tak gładkie jak np. w Czechach więc zalanie kół mlekiem i zejście z ciśnienia to dobra decyzja.
Najważniejszym elementem na który jednak trzeba zwrócić uwagą to hamulce. Pokonując podczas jednego zjazdu niedokrojone 1000 metrów warto doinwestować hamulce. Przed pierwszym wyjazdem zamieniłem "spowalniacze" Sram Guide T na Magury MT5 początkowo z tarczami HC Storm. Ciężko było je jednak wyregulować więc zdecydowałem się na MDR-ki od Magury. Świetne połączenie, mocne hamulce, dobra modulacja i jak dotąd jeszcze nigdy mnie nie zawidodły.
Kask, ochraniacze
Safety first. Kask full face obowiązkowo do tego ochraniacze na kolana np. IXS Carve Evo+ to absolutne minimum. Uzupełniłbym jeszcze to o ochraniacze łokci np. IXS Flow Evo+ lub zbroję pod koszulkę z ochroną ramion i łokci np. zbroja Baseframe Pro D3O od FOX-a.
Dojazd
Z Wrocławia są dwie możliwości.
Autostradą przez Niemcy oraz na południe przez Czechy. Dojazd zajmuje około 9 godzin. Kosztowo wychodzi podobnie mimo konieczności zakupu winiet. Trasa przez Czechy jest ciekawsza, ale bardziej skomplikowana i trzeba uważać na odcinkowe pomiary prędkości w małych miejscowościach.
Polecam zainstalowanie nawigacji Waze, która poinformuje nas o fakcie, że wjeżdżamy w obszar z odcinkowym pomiarem prędkości.
Trasa przez Niemcy jest łatwiejsza, ale w sezonie letnim często można trafić na roboty drogowe. Natężenie ruchu jest też większe. Uwaga na ograniczenia prędkości na zwężeniach i podczas prac drogowych. Niemiecka policja lubi ustawiać tam fotoradary. Lepiej mieć pamiątkę z wakacji w formie zdjęcia na tle Großglocknera niż listu z mandatem.
Nocleg
Obiekty noclegowe w sezonie letnim są przygotowane pod rowerzystów. Stojaki, myjki, specjalne ogrzewane miejsca na wysuszenie ubrań (w przypadku deszczu), monitorowany garaż na rowery z kodem dostępu i mini warsztat. Dodatkowo apartamenty są wyposażone w komplety naczyń więc spokojnie można przygotować sobie posiłki we własnym zakresie.
Oferty noclegów możecie znaleźć na Booking.com.
Jedzenie
Będąc w Austrii stwierdziłem, że obowiązkowo trzeba zamówić Wiener Schnitzel. Tutaj niestety bez rewelacji. Jakoś podczas wyjazdów nie miałem szczęścia do zamawianych potraw. Zdecydowanie lepiej zatrzymać się np. w Westgipfelhütte na piwko i przekąskę z widokiem na Großglockner - najwyższy szczyt Austrii o wysokości 3798 m n.p.m. Obiad można sobie spokojnie zorganizować we własnym zakresie w apartamencie. Będzie i taniej i smaczniej.
Płatności
Przed wyjazdem do Austrii warto zaopatrzyć się w kartę wielowalutową. Na rynku jest wiele ciekawych ofert. M.in. od Revoluta, ale osobiście zaopatrzyłem się w kartę wielowalutową Cinkciarz. Darmowe 2 wypłaty z bankomatu miesięcznie. Można wyrobić sobie kartę fizyczną za 39,99 zł lub wirtualną za 5 zł. Darmowo: obsługa karty, prowadzenie 20 rachunków walutowych, płatności we wszystkich walutach, wpłaty i wypłaty z rachunków.
Na szczęście Austriacy nie mają takiej awersji do płatności kartą jak np. Niemcy. Przez cały pobyt nie wybierałem gotówki z bankomatu. Wszystkie płatności można było realizować spokojnie za pomocą karty lub zbliżeniowo.
Infrastruktura
Großglockner Hochalpenstraße
To jedna z najpiękniejszych wysokogórskich krętych dróg widokowych w Europie o długości 48 km. Prowadzi przez Parku Narodowego Wysokie Taury.
Z Saalbach jest do niej bardzo blisko. Gdy będziecie potrzebować jednego dnia przerwy w jazdach bardzo polecam ją odwiedzić. Więcej przeczytacie tutaj. Na oficjalnej stronie sprawdzicie też godziny otwarcia i kupicie bilet.
Relacja z pierwszej wizyty
Relacja wideo z pierwszej wizyty w kultowym Saalbach - Home of lässig i Bikeparku Leogang.
4 dni ciągłej jazdy i blisko 170 km tras.
Więcej filmów MTB znajdziesz na moim Youtube.
Podsumowanie
Wizyta w Austrii to fantastyczna przygoda dla fanów kolarstwa górskiego! Warto tu przyjechać. Przy ładnej pogodzie widoki są fenomenalne. Do tego infrastruktura i miejsce, które w sezonie letnim żyje MTB. Nie od opowiedzenia, do zobaczenia! :)
Cieszę się, że odwiedzasz mój blog! Jeśli podoba Ci się to, co robię, możesz wesprzeć moją pracę poprzez polski serwis buycoffee.to.
Wszyscy wiemy jak dobrze smakuje poranna, mocna kawa przed tripem :)
Dzięki Twojemu wsparciu będę mógł dalej rozwijać serwis i dostarczać Ci jeszcze więcej inspiracji do aktywnego spędzania czasu!